Får er vision dig att "hoppa upp" ur sängen och verkligen vilja gå till jobbet?
Det slår mig gång på gång när jag möter entreprenörer och ledare i små och medelstora företag som ofta har en vision, kanske är den till och med nedskriven efter att den diskuterats på ett möte, men den är sällan levande!
Med levande menar jag det där som får dig att gå upp ur sängen och verkligen vilja gå till jobbet, för att du ser något fantastiskt som du vill åstadkomma.
Ett exempel på detta är ett startup-företag som jag haft förmånen att arbeta med. De tog fram en produkt som gjorde det möjligt för blinda och synskadade att kommunicera med sin omgivning utan att behöva använda tal – "ingen mer röst som läser upp meddelanden så att hela bussen hör." Deras vision var tydlig och engagerande, och de skapade ett fantastiskt samarbete med Synskadades Riksförbund. Det var en vision som alla på företaget kände stolthet över att jobba för varje dag. Det var den sortens vision som verkligen får dig att förstå varför du går till jobbet.
Ofta tas visionen fram under ett strategimöte, men det finns sällan tid att följa upp det som skissats fram. Det operativa arbetet äter upp all tid som finns, och strategin som ska skapas är något som ständigt skaver på VDns "todo-list".
Det här är en utmaning som många företag står inför, och det gör mig ibland både förvånad och frustrerad när jag kan se en solklar bild av vart företaget skulle kunna vara om några år, men när jag frågar dem så “tänds inte ljusen i deras ansikten", de lyser inte upp av tanken på vart de ska. Det är bara en formulering som låter bra på papper men den saknar själ.
Varför är det då så här? Mitt svar är att ledningen så ofta är upptagen av det dagliga operativa arbetet att de sällan har tid att reflektera över den större strategin. Då önskar jag att fler skulle göra som min kund som hade en workshop om just värdegrunden.
En av övningarna som jag gav deltagarna var att berätta varför person XX skulle välja att jobba hos just dem, istället för hos en konkurrent. Då började något att hända, de använde sina värdeord och fick dem att bli levande, var och en berättade hur de tolkade orden, och de gav exempel på vad ordet kunde innebära. De skapade en berättelse som kändes äkta. En vision kan inte existera isolerat, den måste andas genom varje aspekt av företagskulturen.
Kraften i att inkludera medarbetarna kommer skapa det som ni alla vill gå till varje dag ni arbetar. När vi bygger något gemensamt, när medarbetarna känner sig delaktiga i visionen skapas motivation och engagemang, teamet blir mer innovativa i sitt sätt att arbeta för att nå det gemensamma målet.
Nu är visionen i rullning.
Känner du igen dig? Din kalender är fullproppad, stressnivån är hög, och ändå kommer folk till dig med ALLA sina problem 🤨
Hur skapar vi en miljö där flexibilitet och gemenskap hänger ihop? Och hur behåller vi innovation och kreativitet när våra medarbetare får friheten att själva välja var och när de arbetar?
Att bygga en feedbackkultur som driver utveckling och engagemang är en av de mest kraftfulla verktygen vi har för att driva både individuell och organisatorisk utveckling.