Det är måndag och dags för ledningsgruppens möte. Agendan är tydlig:
och idag ska vi fördjupa oss i strategin för nästa sex månader, det beslutade vi på förra mötet, så agendan är klar. Jag har tänkt en del utifrån mitt ansvar och hur jag kan bidra. Vår VD öppnar med frågan om alla har förberett sig? Alla nickar, men snabbt som ögat hoppar "Kalle" in med en fråga om en kommande mässa, och innan någon hinner styra tillbaka diskussionen fyller "Stina" på med en fråga om kundinbjudningar.
Jag hör hur vi är på väg att förlora hela mötet till operativa detaljer IGEN! Och jag våndas med beslutet om jag ska ingripa, för att avbryta kollegorna är obekvämt, Då slog det mig: Självledarskap i ledningsgruppen handlar om att alla tar ansvar för att hålla fokus på de strategiska frågorna. Så jag tog ett djupt andetag och sa ....
Vill du läsa hela berättelsen? 📩 Prenumerera på vårt nyhetsbrev för fler konkreta tips och reflektioner om företagskultur och ledarskap.
🔹 1. Etablera en strategisk startpunkt
Börja varje möte med en snabb påminnelse om de strategiska målen och visionen. När alla är medvetna om varför ni är där blir det enklare att hålla fokus.
🔹 2. Rotera ansvaret för att hålla fokus
Låt ansvaret för att hålla mötet strategiskt rotera mellan medlemmarna. När alla vet att de kommer att få den rollen blir det lättare att ingripa när fokus tappas.
🔹 3. Etablera "parkeringsplatsen"
Inför en "parkeringsplats" för operativa frågor. När någon lyfter en detaljfråga, notera den snabbt och återkom till den vid rätt tillfälle. Det håller mötet på rätt spår utan att ignorera viktiga detaljer.
Vill du ha ännu fler tips? Kika gärna på förra veckans bloggpost eller utforska våra tidigare bloggposter för fler insikter!
🔗 Kommande frukostevent – Självledarskap i ledningsgruppen 🚀
Vill du fördjupa dig i hur självledarskap kan hjälpa din ledningsgrupp att driva visionen framåt? Boka din plats till vårt fysiska event den 19 mars på Arena Sergel! Vi bjuder på frukost och massor av inspiration. Anmäl dig här!
Ett framgångsrikt team byggs inte av sig självt, det kräver en medveten strategi & kultur
Av de drygt 300 företag jag har hjälpt med affärs- och verksamhetsutveckling,
Är snabba beslutsmöten, en bra strategi eller för riskabelt?